Når man skal til eksamen
Når man skal til eksamen, skriftlig som mundtlig, er der mange, der gør sig mange spekulationer på forhånd.
Mange, der har svært ved at sove, svært ved at fokusere på at få læst og svært ved at tro på, at de kan klare det. Der er mange, der skruer deres egne forventninger helt ned, og taler med sig selv om, at “hvis jeg dumper, så er det ikke verdens undergang”.
Sådan behøver ingen at have det med eksamen.
Det at gå til eksamen er en situation og et set-up, der jo godt kan kaldes lidt kunstigt. At man på x antal minutter skal fremføre og fremvise sin viden, er jo ikke nødvendigvis en afspejling af, hvad den studerende kan, men sådan er eksamenssituationer, og som coach tænker jeg, at det er væsentligt at samarbejde med den omstændighed, i stedet for at lade sig modarbejde af den.
Det handler om fokus.
Den fornemste opgave for mig som coach, når jeg sidder med en studerende, der har diagnosticeret sig selv og kalder sig eksamensangst, er at kunne guide denne til at fokusere.
- Fokus er at kunne forestille sig, hvordan man både før og under eksamen fungerer fint og harmonisk og er i kontakt med evnen til at tænke, tale og fungere klart og sammenhængende. Fokus er at kunne skabe den tilstand, fysiologisk, mentalt og følelsesmæssigt, som man mener, er den mest givende med hensyn til eksamenssituationen. Fokus er at se og tænke censor og eksaminator som almindelige mennesker, der lytter og modtager ens viden, og kan stille nogle supplerende spørgsmål til dette..
- Fokus er at kunne se, hvordan man efter overstået eksamen, står med en sikker og tilfreds fornemmelse af, at man gjorde det bedste, man kunne.
Og fokus er at gøre sig klart, i hvor mange tidligere situationer, man har mestret en opgave, selvom man ikke var sikker på udfaldet på forhånd.
Dette kan jeg som coach lære dig.
Og dette vil betyde, at du fremover vil opleve både dig selv og eksamen på en ny og beriget måde.
Hilsen
Christel Sonne Rasmussen
Tilbage til hovedsiden: